tisdag 26 april 2011

Medeltida underskjorta (del 1 av 2)

Under skärtorsdagen satt en tidig morgon i soffan hos min väninna och sydde på en medeltida underskjorta. Efter att all raksöm var på plats insåg jag att jag hade sytt halva tunikan på fel håll. Höger och vänster sida gick helt enkelt inte ihop, en sida var ut och in. Det är inte mycket att göra förutom att sprätta, men alla sömmar behöver inte sprättas utan det räcker om man sprättar upp sömmen mellan själva kroppen och ärmen (det röda strecket på min bild), för ärmen har ju ingen egentlig fram och baksida med denna modell.


Lösningar:
  • Det kan vara en god idé att inte sitta med plagget i knät när du lägger ut var bitarna ska sitta fast, lägg istället ut plagget på ett golv eller bord så att du ser att det blir rätt
  • Om du syr en större bit fel, räkna ut hur mycket du behöver ta upp för att göra rätt, sällan behöver all söm sprättas

2 kommentarer:

  1. God dag! Mitt namn är Nikita och jag är från Ryssland, Moskva. Engagerad i historisk rekonstruktion av Skandinavien, Sverige, Gotland. Du fantastisk helt enkelt arbete! Det var intressant att ta reda på om du kan dela information på kläder som hittades under utgrävningar på Gotland? Jag är intresserad av mäns gravar, och om det finns, och mönster för herrkläder X-talet.
    Vi har och den typ av information är mycket dålig ... Jag vore mycket tacksam om ni kan hjälpa mig. Min kontakt e-post - DreamWardell@yandex.ru

    SvaraRadera
  2. Jag syr på hobbynivå och har ingen som helst arkeologutbildning. Men gå in på historiska världar som är länkat till här till höger så hittar du säker det du söker :).

    SvaraRadera