måndag 11 april 2011

Cotehardie, sent 1300-tal



Hej allihopa! Jag heter Felicia och är en gammal vän till Becky som driver denna eminenta blogg. Hon frågade om jag ville göra ett inhopp här och beskriva mitt senaste sömnadsprojekt, och det tackade jag såklart ja till! I vanliga fall bloggar jag sporadiskt på www.flouw.se.

Detta är en cotehardie, sydd efter The Medevial Tailors Assistants direktiv. Cotehardien buren av kvinnor hade en kort storhetstid runt 1370-talet, men är ett plagg som blivit mycket populärt i tedelmida sammanhang idag. Enligt MTAs mönster skall den ha någon slags remsor hängandes från ärmen, sydda runt ärmslutet - detta var dock en detalj som jag valde att hoppa över då enkla ärmar tilltalade mig mer estetisk, plus att klänningen är tänkt att användas som plagg då jag står på scen med divese eldredskap. Eld och hängande remsor går inte riktigt ihop.. ;)

Först gjorde jag en toille utifrån min egen kropp. Slarvigt pånålad såg det ut såhär:



Sedan tog jag ett gammalt lakan och ritade ut mönstret till livet och kjolen utifrån toillen. Däremfter nålade jag ihop mina mönsterbitar för att testa passformen, gjorde någon liten justering och använde sedan det färdiga mönstret för att klippa ut klänningsdelarna i ylletyget. I ylletyget fanns ett litet hål på ett mycket ostrategiskt ställe mitt i som jag upptäckte först när jag skulle börja klippa, vilket innebar att jag blev tvungen att verkligen planera hur jag skulle lägga ut de olika mänsterdelarna för att få plats med alla delar.



Ärmen gjorde jag lite vidare än min ärmtoille, eftersom jag ville ha rejält med rörelsemöjlighet, trots ett tight klänningsliv (eftersom jag kommer att hålla på med eldkonst i klänningen, poi bland annat). Sedan sydde jag ihop livet för hand, sydde på ärmarna och fodrade halslinningen och knäppningslinningen fram. Därefter sydde jag på knapparna jag själv tillverkat av små runda tygbitar. När jag provade klänningen på med färdig knäppning så insåg jag att det är en dum idé att ha för stor skillnad i vidden mellan bröstkorgen och brösten då detta får knäppningen att bli helt sne och bucklig. Så det var bara att plocka fram sprätten och ta upp kantsömmen på båda sidor fram. Eftersom jag redan gjort knapphål kunde jag inte flytta kansömmen mer än ca fem millimeter på knapphålssidan, men jag avlägsnade de fem knapparna i mitten och tog in kanten ca 1-1,5 cm på andra sidan. Sedan sydde jag fast knapparna igen. Resultatet blev okej, men inte riktigt så bra som jag önskar att det blivit.



Lösningar:
- Tänk på att knäppning inte beter sig som en vanlig söm och se till att göra en så mjuk svängning som möjligt, även om du vill att livet ska sitta tight
- Om du vill ha stor rörelsemöjlighet i ett tight ylleplagg är det en bra idé att göra ärmarna lite rymligare
- Se till att kolla igenom tyget när du köper det så att det inte har någon skada mitt i
- Planera hur du ska lägga ut alla mönsterbitar så att det tyg du har hemma räcker till hela plagget
- Om du vill ha en kil fram och också gör knäppning fram: se till att knäppningen inte går längre ner än till midjan där kilarna oftast placeras

1 kommentar:

  1. Kommentar till sista meningen i lösningar:
    - Om man har en delad kil i framstycket så är det inga problem att låta knapparna gå längre ner. Det brukar vara en bra idé att låta knapparna gå hela vägen ner till höften eller längre eftersom man då även har möjligheten att kliva i och ur klänningen istället för att bara krypa i den med huvudet först :)

    SvaraRadera