söndag 20 februari 2011

Skrubbvante i lin

Här har vi ett roligt litet stickprojekt som tillsammans med en fin tvål är en bra födelsedagspresent till släkt och vänner.


Material Först gjorde jag en "provvante" som nu bor i min dusch, till den använde jag fyra trådar lingarn av vävmodell till de andra använde jag två trådar M&K lingarn som alltså är ett tjockare garn som är tänkt för stickning och virkning.


Metod
Som vanligt när jag stickar hittade jag ett mönster på www.garnstudio.com

För att testa mönstret använde jag ett lingarn jag hade hemma, det var tunnare än drops lingarn som man ska använda enligt stickbeskrivningen. På ett annat mönster hade jag läst att man kunde använda två trådar vävgarn istället för att sticka med en tråd lingarn, jag applicerade det på detta mönster och stickade med 4 trådar av mitt tunna lingarn.


Då jag inte riktigt förstod hur de menade att man skulle sticka resårstickningen valde jag istället att sticka med räta och aviga maskor (istället för vridna och räta maskor). På min första vante testade jag sätta de lösa maskorna på en tråd, då jag var upptagen med att fixa det flyttade jag bara över maskorna som var där emellan. Det var inte så bra eftersom att rätstickningen under de två varven blev en liten vända slätstickning. Sedan följde jag mönstret som det stod.



Lösningar
  • I stället för att sätta en tråd på maskorna som du ska sätta tummen på kan du istället sätta dit en säkerhetsnål, det tyckte jag blev mycket smidigare.
  • Har du ett tunnare garn, använd fler trådar.
  • Läs hela beskrivningen innan du börjar, ofta står det SAMTIDIGT och vad man ska ha gjort redan några varv tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar