lördag 12 februari 2011

Lajvkappa


Till ett lajv för något år sedan behövde jag mer kläder (det var sent på hösten) och jag hade just sytt min första vikingakappa så jag tänkte att jag skulle ge min karaktär någonting liknande. Då det var fantasy tog jag ut svängarna lite grann och gjorde den kortare fram än bak och istället för vikingakappans stängning med ett spänne under bysten valde jag tre spännen så midjan blev lite markerad. Materialet var ett riktigt rött ylle köpt som stuv på Ohlssons tyger i Skellefteå. Bjällror syddes fast i nederkanten vilket leder till att det låter jättemycket när man går, precis vad som var tanken.


Det var bara dagar kvar till lajvet så maskinsömnad var ett måste, men kanten och ärmarna fållades som vanligt för hand. När jag sydde den hade jag ingen tanke på att fodra den och det kommer jag nog inte heller att göra i framtiden.

Jag började att sy den med 4 raka stycken, kilar i sidorna och bak, precis som min vikingakappa. Av någon anledning hade jag dock misstagit mig på måtten så den var på tok för tight i ryggen. För att lösa detta och ge kappan form sydde jag dit en timglasformad kil mitt bak på ryggen.


Lösning:
Kilar kan ge form och vidd och det är tygeffektivt att bygga ut plagg istället för att ta in dem när man ska figuranpassa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar