söndag 6 februari 2011

Punsat läderarmband


Här har vi ett nybörjarförsök till att punsa läder, kanterna är lite ojämna och jag är inte helt nöjd men bättre tänkte jag bli.

Vad jag använde
Jag köpte ett bas-set punsar från slöjddetaljer och använde en liten läderbit jag fick av min kombo.

Hur jag gjorde
Först ritade jag upp vad jag ville göra samtidigt som läderbiten låg i en skål med vatten. Jag valde att göra en fläta efter ett vikingatida fynd som jag sedan överförde på lädret genom att rita på pappret som låg på det blöta lädret. Sedan skulle man enligt instruktionen använda den lilla mönsterkniven som kallas svirvelkniv för att skära där man ska göra sitt mönster. Sedan tar man punsarna och slår in mönstret i lädret. När jag var klar gjorde jag fyra små hål och trädde in ett snöre så har jag mig ett armband. Sedan smorde jag in det hela med en lädersmorning Joakim köpte i sommar som gör att halva huset luktar tjära.


Lösningar
  • Ta det försiktigt med den lilla kniven.
  • Slå hårt på punsarna, det blir mycket snyggare då.
  • Köp de punsar du vill ha, baskitet från slöjddetaljer är inte idealt, jag skulle hellre ha köpt olika breda vanliga punsar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar