fredag 5 november 2010

Maskrosvin

Jag har nyligen lämnat in hemtentan som var examination för kursen och kom att tänka tillbaka på min förra tenta. När man borde sitta inne och läsa som bäst inför tentan innan sommaren så är maskrosorna i full blomning. Då kan man ha tur och ha en vän som säger åt en att man behöver en paus från studierna och behöver plocka blommor i stället. När man någon dag senare har en solig vårkväll med sin sambo så kan man ge sig ut och plocka ännu fler blommor. I våras satte jag 3 satser maskrosvin varav alla är färdiga men endast en är uppdrucken och de andra två har jag inte ens provsmakat.

Ingredienser:
3 liter maskrosor (endast blommorna)
socker 1 ½ kg
vatten 3,5 liter
(jäst)

Tillvägagångssätt:
Maskrosor ska plockas när det är soligt så att de är så utslagna som möjligt. Sedan häller man kokande vatten över maskrosorna och låter dem stå ett dygn. Efter ett dygn silas blommorna bort och man tillsätter socker och citron. I en av satserna tillsatte vi starkvinsjäst. Sedan ska det spontanjäsa, vi använde vattenlås på samtliga satser för att undvika att det kom in smuts. Första gången jag bryggde maskrosvin hade jag en bakhandduk över istället, det fungerade också. Det är klart när det slutar bubbla och då kan man tappa upp det på flaskor

Som mycket annat man brygger själv gör drycken bäst i att stå och klarna några veckor innan man dricker den. Man skulle kunna tro att bottensatsen blir mindre när någon jäst inte är tillsatt men så är inte fallet.

Om man brygger maskrosvin som juriststudent får man ofta frågan "men är inte det olagligt" svaret är nej, för eget bruk är det tillåtet. Jag tror det var 1994 vi fick en ny alkohollag som lät oss brygga maskrosvin igen.

Lösningar
  • Undvik jäst
  • Ta dig tiden att ta bort att grönt från blommorna, det är det som blir beskt...
  • Låt klarna innan du dricker det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar