lördag 6 november 2010

3 mössor

Jag hittade ett mönster som jag gillade på www.garnstudio.com. Då jag inte hade drops polaris hemma men lovikka från garngrossisten bestämde jag mig för att använda det istället. Jag började med att sticka en mössa precis efter beskrivningen. Det fanns två storlekar och jag gjorde den större för säkerhets skull. Den blev mjuk och skön men lite för stor (faller ner för ögonen när man knyter skorna) och hjälper inte så bra när det blåser.


Jag testade därefter att göra samma mössa fast med stickor 10 istället för 12. Mössan blev mycket mindre, inte lika mjuk men lite varmare och mer sportig.


Den tredje mössan gjorde jag i mönstrets mindre storlek, på stickor tolv och med dubbelt garn. Den blev inte riktigt lika mjuk som den första men lika snygg och varmare. Nackdelen med dubbelt garn är att det går dubbelt så mycket garn =dubbelt så dyrt. Nu hade jag fått ett riktigt bra pris på detta garn men annars så kan det vara ett tips att köpa garnet som det ska vara enligt mönstret. Drops polaris är alltså ungefär dubbelt så tjockt som lovikka.


Vad jag lärde mig av mina tre mössor:
  • Om du går ner i stickor blir arbetet mindre gå hellre upp i garntjocklek
  • Det blir "fluffigare" med tunnare garn och därmed mjukare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar