söndag 10 oktober 2010

Stickad sjal

Material
Jag köpte ett mjukt blåmelerat garn av märket Elfin color på "tygbiten" i Umeå. 2 nystan (=100 gram) är lagom till en sjal (i detta fall då den blev för liten användes knappt 75 gram)

Metod
Jag lade upp 3 maskor på stickor 9mm och stickade med endast räta maskor och ökade en maska i slutet på varje varv.

Garnet var i en härva som man drar ut garnet ur mitten (alltså ett man inte ska behöva nysta) men jag hade problem att det bildades knutar med slutet av garnet som behövde trasslas upp väldigt ofta. Jag kom då på idén att nysta garnet då fanns det inte längre något garnslut att trassla ihop tråden med.

När arbetet var 120 maskor var sjalen lika lång som en sjal jag hade hemma så jag maskade av. Då insåg jag att sjalen inte var så stor som jag ville ha den. Nästa gång blir det att mäta hur bred den är istället för hur lång den är och denna gång blir det att byta tänkt mottagare till jul.

Lösningar
  • Nysta garn innan du stickar
  • Mät innan du maskar av

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar