söndag 17 oktober 2010

Gollar (inlägg 1 av 2)

Mitt nuvarande syprojekt är ett ytterplagg som ska vara till min kampfrau klänning (se inlägget nedan). Då jag hade ett mönster hemma bestämde jag mig för att utgå från det. Detta kommer att vara ett inlägg i två delar: först kommer detta som handlar om själva plagget och sedan ett separat om pälskantningen av det.

Material:
Dubbla lager ylle av typen krappröd tunn vadmal från korps.

Metod:
Jag började med att klippa ut 4 likadana bitar (två helcirklar) efter mönstret. Dessa sydde jag ihop och insåg att det inte alls såg ut som på träsnittet (se bild 1). Jag sydde då ihop halsöppningen för att klippa ut ett runt halshål (se bild 2) vilket stämde bättre överens med både sömnadsbeskrivningen och bilder. Detta minskade storleken på mitt plagg avsevärt.

När jag testade den nu stod allt tyg rakt ut från axlarna (det var ju en helcirkel i dubbla lager relativt tjockt ylle). Vid detta läge funderade jag att kasta bort allting men som tur var gav min sambo mig lite självförtroende så istället klippte jag bort två tårtbitar överflödigt tyg så att min gollar låg neråt över axlarna- som på bilderna.


Lärdomar:
  • Gör en toall, jag blir ledsen när jag tvingas klippa bort stora bitar av mitt ylle.
  • Tänk före du klipper, inte heller symönster har alltid rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar