söndag 5 september 2010

Soffkudde

Igår hittade jag mig ett fint tyg på Ohlssons och då jag var mindre nöjd med en av mina soffkuddar tänkte jag byta fodral på den.

Jag köpte 80cm av tyget. Jag delade tyget på bredden (var 150 brett och min kudde var 70) och sydde sedan ihop ovansidorna, gjorde en dubbelvikning nertill och sydde så att det skulle bli ett snyggt slut vid öppningen. Sedan nålade jag ihop den så att jag såg att nederkanten blev på rätt plats och öppningen blev på baksidan- sedan raksöm i sidorna och så- vips- klart! Eller ja det hade det varit om jag inte gjort fodralet för stort. Jag provade på kudden och tog sedan in den några cm- sedan var det klart!

Möjliga förbättringar: hade varit snyggare med en neutral färg på baksidan av kuddan (tex svart). Öppningen (som alltså fungerar som ett örngott) borde jag ha gjort högre upp på baksidan. Båda dessa saker hade man kunnat lösta på ett sätt: köp lite mer tyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar