söndag 19 september 2010

Fleecetröja

Det blev lite kyligt medan jag spenderade kvällen med en stickning i soffan därför tog jag på mig min fleecetröja. Då den består av symissar (och jag sytt den själv) kom jag på att den skulle trots att den är två år gammal få vara med på min blogg.

Material:
Fleece
fuskpäls
stora hyskor och hakar till stängning
röd symaskinstråd

Metod:
Jag klippte ut ett bakstycken och två framstycken (som skulle gå omlott) samt två ärmar och två halvor av en huva. Först sydde jag ihop axelsömmen sedan på med ärmen och sist en söm från handen och ner till tröjslut. Sedan sydde jag ihop huvbitarna med varandra för att sedan sy fast vid nacken.

Tanken var att huvan skulle vara en sk. pixie-hood, det hade kunnat vara en rolig idé om det inte vore för att jag sydde fast delen som skulle vara vid ansiktet till halsöppningen istället. Hade problemet upptäckts där hade det bara varit att sprätta men då jag upptäckte att någonting var fel (alltså inte vad som var fel) så tog jag en sax och klippte så att den såg bra ut vid ansiktet, först därefter såg jag att det inte såg klokt ut baktill. Jag rundade av kanterna baktill och lade till en kil med spetsen mot nacken så att huvan skulle bli lite större.

Sedan skulle jag pälskanta den, med fuskpäls. Jag klippte "pälsen" i remsor som jag sedan sydde fast längs kanten. Då det inte var en remsa utan flera lade jag bitarna omlott och sydde ner kanten för hand. Det var vid detta tillfälle jag insåg att det är smartare att först sy ihop bitarna till en remsa för att sedan sy fast den. Sedan på med hyskor och hakar i ena sidan och fålla ärmarna- Klar!

Vad lärde jag mig av detta då?
  • Ska du pälskanta, sy ihop pälsbitarna med sig själva innan du syr fast dem i plagget
  • Tänk först, klipp sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar