söndag 26 september 2010

Nålbundna sockar

Sommaren 2010 inleddes med en turné till Tyskland med studentorkestern. Givetvis var det buss som gällde för att få ner alla oss, våra instrument och ljudanläggning från Umeå till Würtsburg. En av sakerna som tillverkades av mig på bussresan var ett par nålbundna strumpor.

Material:
lovikka: brunt (nästan 100g) , vitt (100g), restgarn av blått, grönt och rött

Metod:
Jag nålband med ett relativt löst stygn (1-1) och använde två trådar samtidigt så att det blev en vit spiral och en brun spiral ovanpå varandra. när jag fick slut på brunt garn skarvade jag ihop färgerna med varandra för "vanliga" ränder. Hälen är gjord genom att det lämnades ett hål som sedan nålbands igen till en häl.

Hantverksmissen här var att jag förväntade mig att ha mer av det bruna garnet, antagligen hade jag tappat bort en bit under något bussäte. Därför blev det en väldigt oavslutat spiral i skaftet som inte var speciellt snygg. Det snyggade jag upp något genom att ta det lilla garn som fanns över och täckte över mellanrummet emellan spiraländarna med vanliga systygn. Det är inte jättesnyggt men något bättre och dessutom är det på insidan av foten vilket gör det något mindre viktigt.

Vad kan man lära sig av detta?
  • Bind inte i spiraler om du har för lite garn
  • Garn kan även läggas på i efterhand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar