söndag 5 september 2010

Kampfrau

Sommarens stora syprojekt var min dräkt i tysk 1500-tals stil. Förutom klänningen sydde jag en underskjorta, underkjol och knästrumpor. Hatten hittade jag på tradera förra sommaren och jag valde att ha en av mina vanliga huvuddukar under. Delar att sy till dräkten senare blir "wulsthaube" och "gollar". Just detta inlägg ska dock handlar om själva klänningen.

Kampfrau är en av många benämningar för en kvinna som följde med i följerna av tyska landsknecktar, de var delaktiga i lägerlivet och plundrade lik på slagfältet. Av samtida träsnitt att döma bar kvinnorna hellång klänning, men upphasad i bältet för att den inte skulle vara i vägen.

Material:
Min tolkning av dräkten ska användas på lajv där klädkoden är reglerad och därför valdes färgerna svart och rött för att passa in till ett visst folkslag i en viss kampanj. Grundtyget är ett svart ylletyg som jag köpte som stuvar på Ohlssons tyger. De röda detaljerna är krapprött ylle från korps (100kr/m!). Livet är fodrat med vitt lin som är från linnestuvar köpta från Korps.
När jag syr på maskin syr jag med vanlig sytråd (polyester) och när jag syr för hand syr jag med vaxad lintråd.

Metod:
Denna klänning sydde jag efter ett mönster. Det är från reconstructing history och heter 16th century German Commonwoman's Gown. Det var jätteroligt att sy efter då det innehöll både moderna och tidsenliga förslag på hur man skulle sy. De raka sömmarna är sydda på maskin, sömmarna i livet är fällda och handsydda och det röda på livet är sytt fast för hand. Dessutom är allt fållande handgjort. Det gick av någon anledning åt ett helt paket symaskinsnålar till att sy den här klänningen.

Livet är fyra bitar som är fodrade med lin. Här upptäckte jag att mönstret och jag inte var i samma storlek. Jag hade mätt och klippt ut storleken jag trodde att jag skulle ha, trots det fick jag ta in ca 2dm vid bysten. Livet stängs med en snörning som jag sytt i vaxad lintråd, den kommer att gå sönder tillslut och såhär i efterhand skulle jag nog ha sytt på metallringar istället. Den röda kanten är en rak remsa som är påsydd. Vill man spara lite tid skulle man ha kunnat sy fast den med symaskin längs ena kanten och bara kasta fast den på den andra. Det var en lösning som jag inte ens tänkte på förrän jag blev upplyst om det efter att jobbet redan var gjort.

Ärmarna är raka men skurna små snitt vid armbågen för att underskjortan ska sticka ut. Det är en variant som förekommer på ett fåtal träsnitt, majoriteten av bilderna har hela ärmar. Kjolen består av en kvadrat som är veckad med rynktråd till midjestorlek. Istället för att sy på bården med rött tyg utanpå kjolen som det står i mönstret att man ska göra så skarvade jag ihop den med det svarta tyget. På så vis gick det åt mindre tyg och jag sparade mig själv en del tid då jag sydde denna osynliga söm på maskin istället för att som jag tänkt sy fast remsan för hand.

När jag använda klänningen kom jag fram till vad som skulle ha gjort annorlunda:
Svart ylle är varmt. Jag frös inte ens på nätterna trots att jag inte hade några extra ytterplagg. Om jag gör en klänning av denna modell igen (vilket inte är helt otroligt) ska den vara i ett tunnare ylle. Ärmarna var gjorda efter den minsta storleken på mönstret, det tog ett tag att klä på sig och efter en helg hade det börjat gå hål i sömmen under armen. Min underskjorta hade rätt mycket ärm och det borde jag ha tagit hänsyn till när jag sydde tex genom att inte hoppa över att lägga på sömsmån.

Lösningar:
  • Mät hur stora mönsterbitarna är så slipper du klippa bort alltför mycket tyg.
  • Välj tyg efter årstid
  • Tänk på att du ska rymma en skjorta under, ärmarna kan inte vara hur tighta som helst.
  • Gör snörningen i ett material som tål att nötas på.
  • Tänk vars du kan sy på maskin utan att det syns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar