torsdag 9 december 2010

Halsduk stickad på längden

Det är många som har hittat till bloggen senaste månaden för att de vill sticka en halsduk. Ofta med specifikationen "räta maskor" eller "för män", det är just precis vad jag fortsätter göra så nu kommer en till halsduk.


Material:

100 gram växtfärgat tvåtrådigt ullgarn i en gråfärg som går mot lila samt 75 gram tretrådigt växtfärgat ullgarn i en lila/röd-nyans.
Rundstickor 7

Metod:
Jag lade upp 300maskor i det gråa garnet och stickade sedan ett varv räta. Arbetet stickas fram och tillbaka på rundstickorna, det ska inte bli en tub utan rundstickorna används för att man itne rymmer 300maskor på ett par jumperstickor. Varv två (fortfarande rätstickning) minskade jag ihop var femte maska men den sjätte. Två varv till stickades i det gråa för att sedan sticka två varv med det lila, fyra varv med det gråa osv. När det lila utgjort sju ränder tyckte jag att halsduken var bred nog, stickade därför två varv grått, nästa varv ökade jag var femte maska, stickade sedan ett varv med rätstickning till för att sedan maska av.


Lösningar:

  • Jag upptäckte efter att ha stickat en bit att på ett av de första varven hade jag tappat en maska. Eftersom att jag redan hade stickat flera varv över den tappade maskan kunde jag inte plocka upp den igen. Istället knöt jag fast den öppna maskan i varvet över med garn i samma färg så att den är lite diskret skarvad.
  • Denna är slutprodukten av lärdomarna från den långa halsduken (se inlägget nedan), 300 maskor är lagom många på stickor 7. Den är lång nog för alla vanliga typer av halsduksknytningar men inte jättelång som den förra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar