lördag 1 januari 2011

Mosstickad mössa

Jag har tidigare skrivit om tre mössor som är gjorda med detta mönster, här är den fjärde, förbättrade versionen. De första centimeterna som täcker öronen är stickade i dubbelt garn för att sedan fortsätta i enkelt garn. Garnåtgången blir mindre och mössan blir fluffigare än att sticka med dubbelt garn samtidigt som den blir varmare och vindtätare än att sticka med enkelt garn hela vägen.


Grundmönstret jag utgick från hittar du här. Garnet jag använde var lovikka från Garngrossisten och stickorna jag använde var nummer 12 i trä. Jag tycker att trästickor är trevligare att sticka med än de i metall men stickor 12 i trä är på gränsen till hur tunga stickor jag vill använda. Ska du sticka ett större arbete kan det vara en ergonomisk idé att köpa plaststickor.

Två av de tidigare mössorna fick en virkad ros ditsatt i efterhand. Eftersom att virkning inte är en teknik som jag behärskar köpte jag rosor som någon annan hade virkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar