söndag 16 januari 2011

1400-tals hätta


Jag är inne på 1400-tal just nu och jag tycker om huvudbonader så valet att sy en 1400-tals huvudbonad var självklart. Denna lilla röda hätta tyckte jag var söt och passar bra till min blå 1400-talsklänning och den bruna klänningen jag planerar att sy.

Jag använde ett mönster med 1400-tals associarer från reconstructing history , i Sverige går detta mönster att beställa från Handelsgillet. När jag sydde min hätta gjorde jag inga ändringar i mönstret. Tyget jag använde var krapprött "tunnt vadmal" från Korps. Då de samtida bilderna visar att hättan har samma färg inuti som utanpå drog jag slutsatsen att den är ofodrad.

Denna hätta sydde jag för hand med vaxad lintråd. Raksömmarna är sydda med förstygn som varje gång nålen tog slut efterföljdes av ett efterstygn. Sömmarna är sedan fällda åt varsitt håll. När jag fällde sömmarna började jag med att görs som vanligt att jag sydde ner med pricksöm. När jag närmade mig framkanten funderade jag på att den sömmen syns rätt tydligt. Jag fick då tips om att byta plats på över och understygnet. Dvs. gjorde så att stygnet som kom underifrån var längre och det som kom ovanifrån var kortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar