söndag 9 januari 2011

Klänning med helvetesfönster


Detta är en klänning av 1400-tals modell, ärmhålen kallades helvetesfönster eftersom att de avslöjar kvinnans former vilket kunde locka till synd. Under medeltiden bar man minst två klänningar under (en underklänning och en mellanklänning) så i våra moderna mått mätt är klänningen inte speciellt syndig.


Material:
Ett rosa ylletyg köpt på loppis, det var mest troligt en filt. Blått ylletyg till fodring av livet.

Metod:
Egentligen hade jag tänkt göra någonting helt annat av detta tyg, men efter att jag börjat klippa i tyget insåg jag att det inte skulle räcka till någonting långärmat så jag fick ändra mina planer. Jag klippte ut tre raka stycken, två för bakstycket och en för framstycket. Från dessa fyrkanter klippte jag ut halsringningen. Både bak och i sidorna har jag kilar, en brev kil i vardera sida och bak är kilen hopsydd med en hel kil och två halva.


Fodret var blått ylle som blev över efter att ha sytt en klänning, det var inte speciellt mycket så jag valde att använda det där det skulle synas, i livet. Jag sydde ihop bitarna med varandra samtidigt som fodertyget låg på för att få ett medeltida intryck av fodringen. Modernt foder går ofta ut på att man syr två plagg och sätter ihop, denna konstruktion blev praktisk pga symaskinerna men leder till merarbete om man ska sy för hand. Nu sydde jag visserligen raksömarna i denna klänning på maskin, men det behöver man ju inte se på konstruktionen.


När klänningen satt ihop tog jag på mig den och ritade ut hur urtagna ärmhålorna skulle vara med inspiration från 1400-talskonst. Sedan fållade jag nederkant, ärmhål och halsringning för hand med vaxad lintråd - så var klänningen klar! Ungefär här insåg jag att tyget inte alls var 140 brett och därmed var klänningen inte hellång, jag har därför bestämt mig för att det är snyggt med en lite kortare klänning och jag få se till att mellanklänningen går ner till fötterna. De mellanklänningar jag har är antingen inte figursydda eller med kort ärm så det kommer att bli en ny mellanklänning för att kunna bära upp denna, men det ser jag fram emot.


Tips från mig:
  • Räcker inte tyget, sy någonting annat istället
  • Har du för lite foder, använd det där det syns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar