tisdag 19 juli 2011

Hättor i mängder

Det hela började med att jag skulle spela sömmerska på ett lajv och tänkte att det vore roligt att ha lite saker att sälja på plats. Detta spårade ur lite så tillslut hade jag sytt upp rätt mycket inför ett lajv med 30 deltagare. Delvis sydde jag upp lite av tygförrådet som fanns hemma, delvis sålde jag sådant jag redan ägde men det jag faktiskt köpte tyg enkom för att sy var hättor. Struthättor med och utan strut i olika modeller producerades hemma hos oss och eftersom att det blev rätt mycket hättor i slutändan fick jag ett eget stånd på Umeå medeltidsdag och hade varor till försäljning mot provision i en väns stånd på medeltidsdagarna på Hägnan.

Försäljning på lajvet ljusordern


Materialet var korps tunna vadmal, köpt av Hantverket som sålde detta tyg uppe i Umeå. Jag köpte 0,7 m av varje färg (i två omgångar) och varje färg räckte då till 1,5 hätta (med lite skarvande). Vissa hättor blev därmed sydda i miparti (alltså en färg på höger och en färg på vänster sida). Raksömmarna sydde jag på symaskin och kanterna fållade jag för hand.

Andra omgången hättor jag satt och sydde märkte jag att jag satt och nös. Då jag vet att jag inte är allergisk mot ylle kom jag på att det kan vara så att tyget är behandlat med någonting otrevligt. Därför lade jag mitt tyg (och de redan ihopsydda hättorna) i tvättmaskinen för ett ullprogram. Efteråt var tyget lite fluffigare och jag nös inte längre när jag sydde i det.

Lösningar
  • Även ylle kan vara bra att tvätta innan du syr med det, speciellt om det är starka färger som riskerar att färga av sig annars första gången de blir blöta.

1 kommentar:

  1. Ah, så klokt! Tyger innehåller ju i allmänhet konserveringsmedel, lite skadedjursgifter och annat sådant för att inte mögla innan de säljs. Jag tvättade faktiskt mitt nyinköpta ulltyg igår.

    SvaraRadera