måndag 2 januari 2012

Kaftan


Jag fick en beställning på en kaftan för ett tag sedan. Jag sydde den i korps tunna vadmal efter ett mönster från Handelsgillet. Kunden hade bredare bröstmått än mönstret så jag breddade mönstret med lika många centimeter som det skilde mellan mannens mått och måttet som stod på mönstret. Raksömmarna syddes på maskin och fållningen för hand. Plagget skickades sedan iväg till köparen men kom efter en tid tillbaka, den var för stor.

Innan ändringar

Efter kontrollmätning så var den riktigt för stor så det var bara att sy in den. Som kompensation för besväret fick den band längst ut på ärmarna vilket jag tycker blev riktigt bra. Jag tog in den med två sömmar i varje framstycke och en söm i ryggen. Nu hoppas jag den passar bra, själv tycker jag den blev snyggare med sin nya stil.

Efter ändringar




Lösningar
  • Tro inte att mönstret är rätt utan mät bitarna.
  • Kontrollmät det färdiga plagget innan du skickar iväg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar