onsdag 7 december 2011

Dräkter vs plagg

En vän skrev ett blogginlägg med funderingar på vad som är en dräkt, ni kan läsa hennes inlägg här. Jag har försökt utveckla detta för mig själv och kommit fram till att många av de plagg i min medeltidsgarderob som inte blir använda beror just på att de inte är en del av en dräkt.

Jag och Kim i våra vikingadräkter

För att komma till en lösning på detta problem med plagg som inte blir använda har jag gjort en lista med de dräkter jag vill att min lajv/SCA-garderob ska innehålla. Jag skrev upp de dräkter jag ville ha (totalt 10 st) och skrev upp de plagg jag hade under varje dräkt. Vissa plagg blev placerade i flera dräkter som knästrumpor och underklänningar. Sedan skrev jag upp de plagg som saknades i varje dräkt vilket ett tag framöver kommer att vara vägledande för min sömnad. Vissa dräkter känns kompletta som min vikingatida kvinnodräkt och min 1400-talsdito. Andra dräkter känns just påbörjade som min 1200-talare som än så länge innehåller en garderkors och en underklänning.

Joakim i sin vikingadräkt
Därefter försökte jag tänka igenom vilka plagg jag har som inte står på listan och det stämde med min hypotes om att det var plaggen som inte ingick i någon dräkt som inte blev använda. Några av dessa kommer att säljas medan någon kanske blir kvar i garderoben av sentimentala skäl.

Lösningar
  • Gör en lista över vilka dräkter du vill ha, skriv in de plagg du har och fundera över vad du saknar.
  • Sy inte plagg som inte blir en del av en dräkt eller
  • Sy en dräkt till dina enskilda plagg

3 kommentarer:

  1. Om du har spillbitar av ylletyger (inte allt för pyttesmå, minst 5x10 cm) och eventuellt lintyg skulle jag vara intresserad av att köpa några stycken. Färgerna spelar inte så stor roll - jag är sugen på att testa yllebroderi och då skulle det passa bra med spillbitar misstänker jag!

    SvaraRadera
  2. Det kan jag fixa, producerar stora mängder spilltyg som du kan få. Animaliska fiber på animaliska fiber är grundregeln, så på lin ska du ha växtfiber. Silke och ull är bra material på ull.

    SvaraRadera
  3. Vad heter Joakim i efternamn ?

    SvaraRadera