tisdag 15 november 2011

Gul sköldehamnshätta

Jag har som sagt sålt lite huvudbonader och annat i sommar och jag ska nu ta med mitt lilla sortiment till Norrskensfesten som är ett SCA-event i Luleå. Sy hättor är roligt och när man hittar ett tyg man gillar blir det lätt att man upprepar sig. När jag insåg att detta blev min tredje sköldehamnshätta i samma gula tyg tänkte jag att det inte kändes riktigt ok att sälja flera likadana hättor då man inte vill komma och ha likadana kläder som någon annan. Den första såldes till ett barn i Västerbotten och den andra till en kvinna i Göteborg så chansen att de bär dem samtidigt är inte jättestor, men den finns. 


Jag hade ju redan sytt hättan när jag kom att tänka på detta så att välja ett annat tyg eller en annan modell var det inte tal om. Min första tanke var att sy fast ett brickband men det som passade bäst i färg var inte långt nog att gå runt nederkanten och ett annat jag hade var så pass mycket längre att jag kände det borde komma till användning i något större projekt.

Min lösning blev att sy fast glaspärlor. Det gick fort, gjorde hättan individuell och hjälpte mig att komma på ett användningsområde för mina överblivna glaspärlor (har rätt många). När jag ändå höll på fick även några av mina fodrade tygpåsar sig en uppgradering, kom på att det var ett enkelt sätt att hålla koll på vilken påse som var vilken när man har packat i flera olika. Även dessa kommer att säljas på Norrskensfesten.

Lösningar
  • Att sy fast någonting går snabbare än att brodera
  • Tänk efter vilka projekt du redan har sytt så du inte upprepar dig i onödan, det finns massor av fler färger än gult och även färgen gult finns i många nyanser.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar