tisdag 18 oktober 2011

Patrikhättan


Min vän Patrik gjorde en helt fantastisk struthätta som går att bära på massor av roliga sätt. Som den vänliga människa han är delade han med sig av sitt mönster till mig. Denna struthätta kallar jag därför patrikhättan, det är en 1300-tals struthätta. Patriks variant har tygknappar men jag blev lite lat och sydde ihop min istället.


Som material använde jag gul "tunn vadmal" som jag köpt av Patrik i somras då han var återförsäljare åt Korps. Kaninen är köpt av en handelsman på lajvet Eterna förra sommaren. Jag klippte ut bitarna enligt mönstret och sydde ihop dem med förstygn, sedan fällde jag sömmarna åt varsin håll. Ungefär halva struten har fällda sömmar till jag kom på att det nog var att överdriva att fälla sömmar i en strut som är över en meter.


När detta var gjort provade jag hättan. En annan vän konstaterade då att kilarna som ska sitta över axeln satt längre fram än de skulle. Jag lät då min sambo testa hättan och på honom såg det helt rätt ut. Vi drog då slutsatsen att detta blev en herrhätta eller en hätta för damer med liten byst. Jag sydde ändå på kaninen på samma sätt som jag gjort på min sköldehamnshätta. Jämnade till nederkanten och fållade den.

Hättans insida
När jag efter hättan var klar pratade i telefon med Patrik berättade jag att hans hätta inte var gjord för människor med bröst. Han sa då "men gjorde du inte en toall först?", och nej det gjorde jag inte. Även om jag massor av gånger skrivit det som lösning i mina blogginlägg så är jag fortfarande lika dålig på att faktiskt göra toaller. Det tar massa tid att göra toaller, tid som jag hellre vill sy riktiga plagg på. Denna hätta kommer jag att sälja men till mig själv ska jag göra en liknande struthätta med korrigeringen att sidkilarna ska sättas lite längre bak. Kanske kommer jag till den även orka göra knappar på den?


Här syns det att kilen ligger för långt fram
Lösningar
  • Vill du inte göra fel, gör en toall
  • Passar den inte på dig kanske den passar på någon annan 

1 kommentar:

  1. Finns det möjlighet att få mönstret? Ännu gladare blir jag ju såklart om du har hunnit göra en tjejversion av det också :)

    SvaraRadera