måndag 24 oktober 2011

Handla garn efter plånbok

Garn kan kännas dyrt, speciellt när man kan köpa färdigstickade plagg för ungefär samma pris eller i vissa fall till och med lägre. Som student har det varit vissa månader jag köpt hantverksmaterial så att jag den 24:e inte ens har råd med kaffe. Som tur är finns det några knep för att få ner priset något. Jag tänkte lista några varianter av garnköp i detta inlägg

Den dyraste varianten som jag tycker är roligast är att gå in i en garnaffär och handla det garnet som mönstret säger av en trevlig människa som mitt garnköp hjälper till att stödja genom att jag handlar garn just där.


Nästa variant som ofta blir lite billigare är att beställa garn från en garnbutik på internet. Frakt tillkommer så denna variant är ofta billig om man beställer mycket men enstaka nystan är oftast billigare att köpa på garnaffären.

En billig variant är att köpa garn på tradera eller loppisar. Jag handlar mycket garn på Tradera och det går ofta att få tag i just det garn man vill ha. Det är dock bra att hålla koll på fraktpriset för ibland blir det billigare att handla i din lokala garnaffär.  

Den billigaste och jobbigaste varianten är att repa garn. Man köper alltså en stickad tröja på loppis eller dylikt och nystar upp det garnet för att sticka med det. Det finns bra beskrivningar på internet hur man gör för att garnet inte ska bli krusigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar