söndag 21 augusti 2011

Trekantig huvudduk

Huvudbonader är en fenomenal detalj till medeltidskläder och det skadar aldrig att ha några extra. Detta är en mycket enkel modell som skyddar mot sol och får bort håret från ansiktet. För denna huvudduk använde jag oblekt lin från IKEA.


Jag klippte ut en trekantig bit som var ungefär 140 cm * 60 cm. Denna fållade jag sedan med vaxad lintråd. Efter detta var egentligen huvudduken klar och jag använde den några gånger men så kom jag på att jag ville göra den lite roligare.


Jag gav min syster huvudduken och en penna så ritade hon ett mönster. Sedan broderade jag detta mönster med lingarn. Kanterna broderade jag med själkstygn och ytorna med läggsöm. Vid senare användning insåg jag att ett mönster som har en mitt är svåra att få till snyggt på huvudet, speciellt utan spegel. Dessutom  var läggsöm inte så snyggt på mittblomman så jag bytte ut den mot själkstygn över hela blommans ytan.



Lösning
  • Om du ska brodera på en huvudduk, gör inte ett broderi som har en mitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar