söndag 21 april 2013

Någon typ av grönlandsklänning


Jag tänkte sy mig själv en Herjofnesklänning men efter alla ändringar kom jag rätt långt från det plagg jag utgick ifrån.

Det där med toaller är som ni vet inte min starka sida så jag tänkte att jag lika gärna kunde chansa lite. Jag utgick från principskissen i medeaval garment reconstructed. Jag ritade ut fram och bakstycke, klipte ut dem, ritade ärmarna och klippte ut dem och sedan rullade jag ut resten av min tygbit och insåg att det inte alls skulle räcka...

Jag tog ut kilarna fram och bak i den storlek jag tänkt mig men gjorde mindre vidd i sidopanelerna. Efter att ha sytt ihop kroppen på klänningen var jag inte alls nöjd med fallet eftersom den hade för lite vidd bestämde jag mig för att korta den. Sedan sydde jag i ärmarna och inte heller det gick speciellt bra, det blev något osmickrande veck framtill. Jag satte därför klänningen på provdockan och nålade och klippte till det blev ett bra urtag.

Ärmarna blev för korta och istället för att låta de vara för korta valde jag att korta dem till en medvetet kort längd.

Bandet är ett traderafynd jag inte kommit på vad det skulle sättas på. Jag tyckte att det passade bra att sätta på denna kreation.

Efter alla ändringar så blev klänningen inte alls till mig eftersom att den blev i storlek S istället för M/L... 

Lösningar
  • Kortare plagg kräver mindre vidd
  • Rita ut alla bitar innan du klipper
  • Det är fortfarande en bra idé med toaller

2 kommentarer:

  1. Vilken fin färg det var på den, synd att den inte blev som du hade tänkt dig.

    SvaraRadera
  2. Men den klänningen känner jag igen.. med mitt otränade öga tyckte jag den blev fin :) / Pernilla

    SvaraRadera