måndag 23 januari 2012

Euraklänning i rött kläde

Jag har sytt mig en till mellanklänning till vikingadräkten, jag kände att det var en röd klänning som saknades i min garderob och jag är riktigt nöjd med resultatet. Däremot så blev det ett misstag till på vägen. Detta är min fjärde Euraklänning, så man kan ju tro att jag skulle kunna sy efter den modellen vid det här laget, men störst fel hitintills på denna modell blev det just med denna klänning.

Euraklänningen med hängselkjol över
Material: 
Fantastiskt krapprött kläde köpt av Patrik via hans företag Hantverket.

Metod: 
Principskiss finns i det tidigare inlägget om euraklänningen. Jag sydde hela klänningen för hand med vaxad lintråd. Här hittar du ett inlägg en vän har gjort på sin blogg som ger en väldigt förklarande beskrivning för den om du vill sy en egen.

 

Eftersom att jag ville ha så mycket av tyget som möjligt i kjolen började jag sy i kilen nerifrån. Det var dumt ärmen såg ur som ni ser ovan och hela klänningen blev sned.


Det var bara att börja sprätta massor av meter handsömnad. Det var inte roligt men jag kunde inte gärna låta klänningen förbli sned och eftersom att tyget kostade närmare 300 kr/m var det inte läge att lägga av innan klänningen var färdig. Efter någon meter gav jag klänningen till sambon för att han skulle fortsätta sprätta, han försökte effektivisera genom att använda en sax, detta ledde till små hål i tyget och ett fortsatt arbete med sprättkniven för min del.


Sedan var det bara att sy ihop allt igen men nu på rätt sätt det vill säga börja med kilen vid handleden. Jag sydde något innanför den gamla sömmen och där det uppkommit hål sydde jag över några stygn så de inte skulle repa sig. Dessutom fällde jag sömmen åt varsitt håll innan jag var nöjd med min färdiga klänning.


Lösningar:
  • Sy kilar uppifrån och ner
  • Tråckla ihop klänningen så du ser att allt blir rätt innan du handsyr
  • Ha en sprättkniv tillhands

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar